Uærbødighed


Uærbødighed er et begreb som er vigtigt i arbejdet med anerkendelse. Det kan beskrives på mange måder. Her er en formulering, som sætter det lidt på spidsen. I alle situationer, hvor der skal skabes læring er der brug for tre ting:

  • Kærlighed, forstået som respekt for den enkeltes ret til at deltage
  • Uærbødighed over for de ideer og historier, som låser folk fast i de mønstre, som de ikke ønsker at være en del af
  • Tid til selv-refleksivitet

De betyder to ting i praksis. Du skal være på vagt over for de ideer og historier, som får dig selv til at gentage uhensigtsmæssige mønstre.  Og anerkendelse af personer er afgørende for, at de føler sig respekteret. Så din indsats er altid rettet mod uhensigtsmæssige mønstre.

Et mønster du kender er f.eks. en person, som er meget dygtig til at sige ja, men har svært ved at holde alle de ting vedkommende siger ja til. Derefter bliver vedkommende forsinket og glemmer at fortælle det til de andre. De bliver så skuffede og ofte vrede, når de opdager det.

Dette mønster kan let brydes. De kræver kun, at du f.eks. siger: “Jeg ved du har travlt med mange andre ting, så hvis du bliver forsinket, så giv mig lige besked, hvis der sker noget uventet.” Den vigtigste kilde til forsinkelser og overskridelser af budgettet i projekter er netop forsinkelser, som man håber på at indhente og derfor glemmer at fortælle til andre. De forsætter så som om aftalerne stadig holder.

Mobiltelefonen har lært mange “at aftales ved”, når de ved, hvor langt de er kommet og hvad situationen er lige nu. Det er et sundt udtryk for løbende at give hinanden de nødvendige informationer, så alle kan prioritere deres tid fornuftigt. Det er dog svært at anerkende denne adfærd for mange, der er trænet grundigt i, “at en aftale er en aftale.”

Det sværeste er at være uærbødig over for de ideer og historier, som du selv har med i din rygsæk – også selv om du godt ved at de giver anledning til mange uhensigtsmæssige situationer i din praksis.

Prøv at skrive ned på et stykke papir, hvad der virkelig irriterer dig i din hverdag. For hvert punkt skal du beskrive de ideer og historier, som du arbejder ud fra, som gør det let at forstå, at du bliver irriteret. Prøv at finde andre ideer og historier, som du kan leve med om den samme situation. Og beskriv dine nye handlemuligheder. Hvis du synes de nye handlemuligheder er bedre en de gamle, så kan du gå i gang med at afprøve dem. Som regel kræver det bare at du udtrykker dine egne ideer og historier tydeligt. De andre er jo ikke altid fuldt uddannede tankelæsere. Her er et eksempel:

Det irriterer mig, at folk kommer for sent til møder

Mine ideer og historier om at komme for sent: Jeg kommer altid før det aftalte tidspunkt, for at være klar og respektere andres tid. Det er vigtigt at bruge mange menneskers tid effektivt og respektere hinandens øvrige aftaler. Det er lige så vigtigt at slutte til tiden og holde de aftalte pause.

Andre ideer og historier. Alle mennesker opfører sig fornuftigt ud fra deres egen forståelse af situationen. Det er din opgave at sørge for, at de kender dine ideer og historier, ellers kan de jo ikke håndtere dem på en respektfuld måde.

Nye handlemuligheder. Fortæl alle, at du vælger at starte og slutte til tiden, fordi det er vigtigt for dig at respektere andres tid og øvrige aftaler. Det er i orden at komme for sent, hvis der er andre og vigtigere ting. Hvis du kommer for sent, så indtag din plads diskret uden at give en masser forklaringer. Lav en aftale med en af de andre om, at de orientere dig og tager de materialer, som eventuelt er blevet udleveret på mødet. Hvis du er forhindret i at komme, så giv os lige besked, så vi ikke bliver urolige.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment